niedziela, 24 lutego 2013

Kalendarz rozwoju

Czas płynie i nie możemy go zatrzymać! Mamy wpływ na to, jak wykorzystamy dany nam czas. A gdy możemy obserwować i uczestniczyć w życiu małego człowieka, to już jest duża rzecz!

Oprócz Rodziców, nianie mają możliwość uczestniczyć w rozwoju dziecka. Hm... może to brzmi zbyt górnolotnie ale takie myśli nasuwają mi się, gdy wspominam swoją pracę lub przyglądam się młodszym koleżankom.

Wiedza jaka jest nianiom niezbędna, jest ściśle związana z kalendarzem rozwoju naszego podopiecznego. Widziałam na co dzień, że często rodzice nie nadążają za swoją pociechą. Zachwycają się gestem, umiejętnością, dźwiękiem, rodzina chętnie uwiecznia te miłe chwile na coraz nowocześniejszych nośnikach a ukochane babcie chwalą się wnukami.

Mamy chętnie rozmawiają o poczynaniach swoich dzieci z innymi rodzicielkami. Wtedy to następuje moment porównywania - często padają wyrażenia - "moje dziecko to umie już...." itd. Pomijam to, że każde dziecko jest indywidualnością i ma swoje tempo rozwoju.

My, nianie, powinnyśmy znać uogólnione schematy rozwoju dziecka. Tylko wtedy będziemy mogły aktywnie obserwować malucha, pomóc oraz ZAUWAŻYĆ to, czego nie zobaczą zabiegani rodzice.

Jako pomoc podsyłam linki, z jakich korzystam najczęściej: pomoc dla rodzicówna wirtualnej... oraz babyonline -  niestety, bardzo wolno się otwiera.


2 komentarze:

  1. Nianiu, zaglądam, a ty coś mało piszesz.

    Kto mnie będzie niańczył słowem?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Obiecuję poprawę.
      Niańczenie też - nie tylko słowem.

      Usuń